Tester akumulatorów to przyrząd niezbędny w każdym warsztacie samochodowym.
Tester akumulatorów samochodowych MICRO-568 wykorzystuje najbardziej zaawansowaną technologię
pomiaru konduktancji akumulatora, aby móc łatwo, szybko i dokładnie zmierzyć aktualną zdolność
generowania prądu rozruchowego oraz ocenić stan zużycia akumulatora.
Pomiar konduktancji jest wykonywany poprzez przyłożenie napięcia przemiennego o znanej
częstotliwości i amplitudzie do zacisków badanego akumulatora, następnie wykonywany jest
pomiar wartości wymuszonego w ten sposób prądu AC. Wartość konduktancji jest wynikiem
stosunku wartości prądu AC do wartości napięcia AC.
Metoda ta opisana jest szczegółowo w normie IEEE 1188-1996
Metoda ta jest obecnie powszechnie stosowana w autoryzowanych serwisach samochodowych.
Przyrząd wykrywa typowe awarie systemów rozruchowych oraz systemów ładowania pojazdów.
Wyniki pomiarów pomagają personelowi dokonującemu przeglądów w szybkim i dokładnym
identyfikowaniu problemów, dzięki czemu zapewnia szybką naprawę pojazdu.
Test akumulatora
Głównym celem testu akumulatora jest dokonanie analizy kondycji akumulatora w celu
obliczenia aktualnego tzw. prądu CCA. Według normy SAE oznaczenie CCA (Cold Cranking Ampere capacity)
wskazuje ile amperów akumulator może dostarczyć przez 30 sekund przy temperaturze -18°C.
Inaczej mówiąc jest to wydajność prądowa przy rozruchu w niskiej temperaturze.
Przed pomiarem należy odczytać z akumulatora, według jakiej normy ma być zmierzony prąd rozruchowy,
ponieważ w oznaczeniach akumulatorów funkcjonują różne normy np. DIN, SAE, etc.,
które zakładają odmienne warunki pomiaru.
Na przykład dla akumulatora o pojemności 55 Ah prąd rozruchowy według DIN wynosi 266A,
natomiast według normy SAE wynosi aż 423A.
Zadaniem okresowych testów jest wykrycie zużytego akumulatora i zastąpienie go nowym, zanim
nastąpi nadmierna utrata zdolności dostarczania wymaganego prądu rozruchowego.
Test rozruchu
Test rozruchu jest wykonywany głównie w celu sprawdzenia rozrusznika. Poprzez badanie
aktualnie wymaganego prądu rozruchowego oraz napięcia na rozruszniku możemy
dowiedzieć się, czy rozrusznik pracuje poprawnie. Istnieje kilka powodów nieprawidłowego
stanu rozrusznika: awaria systemu smarowania powodująca, że wzrasta moment obrotowy obciążenia
rozrusznika lub wzrost tarcia wirnika samego rozrusznika.
Test ładowania
Test ładowania służy do sprawdzenia i analizy sytemu ładowania, obejmującego alternator,
prostownik, diody prostownicze, etc., w ten sposób dowiadujemy się, czy napięcie wyjściowe
alternatora jest normalne, diody prostownika działają prawidłowo oraz, czy prąd ładowania
jest prawidłowy. Jeżeli jedna z wspomnianych części nie działa prawidłowo, wtedy
będzie to prowadziło do nadmiernego lub niecałkowitego ładowania akumulatora.
W następstwie akumulator zostanie szybko uszkodzony lub znacząco zostanie skrócony
czas jego użytkowania lub innych odbiorników elektrycznych.
Wbudowana drukarka
Wbudowana drukarka pozwala na wygodne dokumentowanie wyników pomiarów
i prezentację kondycji akumulatora oraz układów rozruchu i ładowania klientowi.
Cechy szczególne
- Badanie wszystkich typów kwasowo-ołowiowych akumulatorów rozruchowych, łącznie ze zwykłymi
akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, akumulatorami AGM z wypełnieniem z płyt lub
zwojów spiralnych z maty szklanej, akumulatorów żelowych, etc.
-
Pomiar może być wykonywany na akumulatorze zamontowanym w samochodzie
- Bezpośrednie wykrywanie uszkodzonych celek
- Zabezpieczenie przed podłączeniem z odwróconą polaryzacją, odwrotne podłączenie
nie uszkadza przyrządu oraz nie wpływu na akumulator i pojazd.
-
Bezpośredni test rozładowanego akumulatora, nie ma potrzeby pełnego ładowania
akumulatora przed testem
-
Zawarte w przyrządzie normy pomiarowe obejmują najważniejsze obecnie normy
akumulatorów: CCA, BCI, CA, MCA, JIS, DIN, IEC, EN, SAE, GB.
- Testuje akumulatory 12V w systemach ładowania 12V i 24V
-
Na wyniki pomiarów składają się:
- Test akumulatora
- Procentowa ocena stanu akumulatora
- Stan naładowania w procentach
- Zmierzona wartość aktualnego szczytowego prądu rozruchowego
- Rezystancja wewnętrzna akumulatora
- Test rozruchu
- Napięcie akumulatora podczas rozruchu
- Czas trwania rozruchu
- Test ładowania
- Napięcie akumulatora bez obciążenia
- Napięcie akumulatora pod obciążeniem
- Tętnienie napięcia ładowania
-
Posiada dodatkowo funkcję pomiaru temperatury
-
Zapamiętuje do 100 zestawów wyników do późniejszej analizy i wydruku.
- Wbudowana drukarka dokumentująca wyniki pomiarów
|
|
Widok z przewodami pomiarowymi |
Gniazdo podłączenia przewodów pomiarowych |
|
|
|
|
Widok tyłu obudowy w holsterze |
Widok tyłu obudowy bez holstera |
|
|
|
|
Widok testera MICRO-568 podczas pomiarów |
Przykładowy wydruk z pomiarów |