Tester akumulatorów to przyrząd niezbędny w każdym warsztacie samochodowym.
Tester akumulatorów samochodowych MICRO-768A wykorzystuje najbardziej zaawansowaną technologię
pomiaru konduktancji akumulatora, aby móc łatwo, szybko i dokładnie zmierzyć aktualną zdolność
generowania prądu rozruchowego oraz ocenić stan zużycia akumulatora.
Pomiar konduktancji jest wykonywany poprzez przyłożenie napięcia przemiennego o znanej
częstotliwości i amplitudzie do zacisków badanego akumulatora, następnie wykonywany jest
pomiar wartości wymuszonego w ten sposób prądu AC. Wartość konduktancji jest wynikiem
stosunku wartości prądu AC do wartości napięcia AC.
Metoda ta opisana jest szczegółowo w normie IEEE 1188-1996.
Metoda ta jest obecnie powszechnie stosowana w autoryzowanych serwisach samochodowych.
Przyrząd wykrywa typowe awarie systemów rozruchowych oraz systemów ładowania pojazdów.
Wyniki pomiarów pomagają personelowi dokonującemu przeglądów w szybkim i dokładnym
identyfikowaniu problemów, dzięki czemu zapewnia szybką naprawę pojazdu.
Test akumulatora
Głównym celem testu akumulatora jest dokonanie analizy kondycji akumulatora w celu
obliczenia aktualnego tzw. prądu CCA. Według normy SAE oznaczenie CCA (Cold Cranking Ampere capacity)
wskazuje ile amperów akumulator może dostarczyć przez 30 sekund przy temperaturze -18°C.
Inaczej mówiąc jest to wydajność prądowa przy rozruchu w niskiej temperaturze.
Przed pomiarem należy odczytać z akumulatora, według jakiej normy ma być zmierzony prąd rozruchowy,
ponieważ w oznaczeniach akumulatorów funkcjonują różne normy np. DIN, SAE, etc.,
które zakładają odmienne warunki pomiaru.
Na przykład dla akumulatora o pojemności 55 Ah prąd rozruchowy według DIN wynosi 266A,
natomiast według normy SAE wynosi aż 423A.
Zadaniem okresowych testów jest wykrycie zużytego akumulatora i zastąpienie go nowym, zanim
nastąpi nadmierna utrata zdolności dostarczania wymaganego prądu rozruchowego.
Test rozruchu
Test rozruchu jest wykonywany głównie w celu sprawdzenia rozrusznika. Poprzez badanie
aktualnie wymaganego prądu rozruchowego oraz napięcia na rozruszniku możemy
dowiedzieć się, czy rozrusznik pracuje poprawnie. Istnieje kilka powodów nieprawidłowego
stanu rozrusznika: awaria systemu smarowania powodująca, że wzrasta moment obrotowy obciążenia
rozrusznika lub wzrost tarcia wirnika samego rozrusznika.
Test ładowania
Test ładowania służy do sprawdzenia i analizy sytemu ładowania, obejmującego alternator,
prostownik, diody prostownicze, etc., w ten sposób dowiadujemy się, czy napięcie wyjściowe
alternatora jest normalne, diody prostownika działają prawidłowo oraz, czy prąd ładowania
jest prawidłowy. Jeżeli jedna ze wspomnianych części nie działa prawidłowo, wtedy
będzie to prowadziło do nadmiernego lub niecałkowitego ładowania akumulatora.
W następstwie akumulator zostanie szybko uszkodzony lub znacząco zostanie skrócony
czas jego użytkowania lub innych odbiorników elektrycznych.
Cechy szczególne
- Badanie wszystkich typów kwasowo-ołowiowych akumulatorów rozruchowych, łącznie ze zwykłymi
akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, akumulatorami AGM z wypełnieniem z płyt lub
zwojów spiralnych z maty szklanej, akumulatorów żelowych, etc.
-
Pomiar może być wykonywany na akumulatorze zamontowanym w samochodzie
- Bezpośrednie wykrywanie uszkodzonych celek
- Zabezpieczenie przed podłączeniem z odwróconą polaryzacją, odwrotne podłączenie
nie uszkadza przyrządu oraz nie wpływu na akumulator i pojazd.
-
Bezpośredni test rozładowanego akumulatora, nie ma potrzeby pełnego ładowania
akumulatora przed testem
-
Zawarte w przyrządzie normy pomiarowe obejmują najważniejsze obecnie normy
akumulatorów: CCA, BCI, CA, MCA, JIS, DIN, IEC, EN, SAE, GB.
- Testuje akumulatory 12V w systemach ładowania 12V i 24V
-
Na wyniki pomiarów składają się:
- Test akumulatora
- Procentowa ocena kondycji akumulatora
- Stan naładowania w procentach
- Zmierzona wartość aktualnego szczytowego prądu rozruchowego
- Rezystancja wewnętrzną akumulatora
- Test rozruchu
- Napięcie akumulatora podczas rozruchu
- Wynik bezpośredniego pomiaru prądu rozruchu
- Czas trwania rozruchu
- Test ładowania
- Napięcie akumulatora bez obciążenia
- Napięcie akumulatora pod obciążeniem
- Tętnienie napięcia ładowania
-
Posiada dodatkowo funkcję bezpośredniego pomiaru prądu obiążenia akumulatora za pomocą przystawki cęgowej 500A DC
- Funkcja pomiaru temperatury do kompensacji wyników
-
Zapamiętuje do 100 zestawów wyników do późniejszej analizy i wydruku.
-
Wbudowana drukarka dokumentująca wyniki pomiarów
|
|
Widok przyrządu od frontu |
Gniazda podłączenia przewodów pomiarowych
oraz przystawki cęgowej |
|
|
|
|
Widok testera MICRO-768A podczas pomiarów |
Przykładowy wydruk z pomiarów |